دسته بندی ها
اقتصاد چرخشی در مساله آب

اقتصاد چرخشی در مساله آب

از کل آب زمین، کمتر از ۳ درصد به عنوان آب شیرین موجود می باشد که بخش کمی از آن در دسترس ماست. توزیع نامتقارن آبهای قابل شرب و جمعیت جهان در سرتاسر جهان دیده می شود. همیشه یک ناهماهنگی بین آب های موجود و تقاضای آب موجود است. همچنین، تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی، بیابان زایی، خشکسالی، سیلاب، و تخلیه آبهای طبیعی به علت فعالیت های انسان در طبیعت به این بدبختی ها اضافه کرده است. در این مقاله اقتصاد چرخشی در مساله آب بررسی خواهد شد.

اقتصاد چرخشی

کشورهای منطقه آسیا، آفریقا و خاورمیانه به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر بحران آب قرار دارند. همچنین کشورهای استرالیا، برزیل، اسپانیا و ایالات متحده در بعضی از مناطق جغرافیایی خود خشکسالی را تجربه کرده اند. مسائل حاد مربوط به آب در حال افزایش است و به مساله فوری تبدیل شده است. در مواجهه با این چالش ها، دانشمندان، محققان و رگولاتورها راه هایی را برای رفع مشکلات آب بررسی کرده اند. مسائل مربوط به پایداری و مدیریت آب در بحث های صنایع آب بیشتر به چشم میخورد. در میان بسیاری از ایده های رفع مشکلات آب، مفهوم “اقتصاد دایره ای” یا اقتصاد چرخشی این روزها مرکز توجه محققان در حوزه اقتصاد می باشد. اعمال این اصل اقتصادی در مساله آب، مشکلات زیست محیطی را کاهش دهد.

تفاوت میان اقتصاد خطی و اقتصاد چرخشی

در اقتصاد سنتی، جوامع برای پیشرفت، به مدل اقتصادی خطی “استخراج، ساخت، استفاده و دور انداختن” برای منابع، کالاها و خدمات متکی هستند. در چنین سیستمی، منابعی که برای تولید محصولات استفاده می شود، از آنها استفاده شده و در نهایت به عنوان ضایعات دفع می شوند. در این نوع استراتژی، تمرکز تولیدکنندگان به حداکثر رساندن تولید یا خدمات با کارایی بالاست. در این سیستم به جای بازیافت، مواد خام یا زباله های تولید شده معمولا دور انداخته می شوند. چنین اقتصادهایی مقدار زیادی مواد زائد، تولید می کنند و فشار را بر منابع خام وارد می کنند. از آنجا که منابع موجود در زمین محدود هستند، مدل اقتصادی خطی نمی تواند بصورت نامحدود ادامه یابد. این شیوه ها منجر به شرایط نامناسبی می شود که انسان را در معرض خطر قرار می دهد.

مزایای اقتصاد چرخشی

اقتصاد دایره ای روشی جایگزین برای غلبه بر این کاستی هاست و یک سیستم پایدارتر را به وجود می آورد. این مساله بر اساس سه اصل اساسی است: طراحی زباله و آلودگی، حفظ منابع مورد استفاده و بازسازی ثروت طبیعی.

اقتصاد دایره ای به منظور بهینه سازی منابع، بهره وری بیشتر از منابع استخراج شده، و بازیافت و کاهش زباله است. چنین رویکردی همچنین باعث کاهش آلودگی محیط زیست می شود. به طور کلی، اقتصاد دایره ای اصلاحاتی در سیستم در سطوح زیست محیطی، اجتماعی و مالی انجام می دهد. تفاوت کلیدی بین اقتصاد خطی و دایره ای، در پایداری و استفاده مجدد از منابع است.

اقتصاد چرخشی در مساله آب

این سوال به وجود می آید که چگونه این ارزش های اقتصادی را می توان به صنعت آب اعمال کرد. همانند بسیاری از بخش های دیگر، اقتصاد دایره ای می تواند یک ابزار موثر برای مدیریت آب باشد. این مساله شامل محصولات مرتبط با آب، زیرساخت ها، تجهیزات و خدمات می باشد. اعمال اصول اولیه اقتصاد دایره ای به بخش آب به معنی بهینه سازی استخراج آب از منابع، بهبود شیوه های استفاده از آب، بازیافت آب مصرفی و همچنین بازیابی و استفاده مجدد از اجزای مفید فاضلاب برای توسعه حلقه درون سیستم می باشد. این فرصت ها برای یک اقتصاد دایره ای در هر مرحله از چرخه آب وجود دارد، از استخراج شروع می شود تا درمان، توزیع، استفاده، و تولید زباله ادامه می یابد.

مزایای اقتصادچرخشی در صنعت آب

با نگاهی به مصرف آب جهانی، حدود ۷۰ درصد در کشاورزی، ۲۰ درصد در صنایع و ۱۰ درصد در استفاده خانگی استفاده می شود. بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب است. تقاضای آب در بخش تولید مواد غذایی به سرعت در حال افزایش است و به افزایش جمعیت کمک می کند. با استفاده از ابعاد اقتصادی دایره ای، استفاده از آب و فاضلاب، از طریق تکنیک های آبیاری موثر بهینه شود، تولید را افزایش دهد، کیفیت مواد غذایی بهبود می یابد، زباله ها کاهش می یابند، استفاده از کود کنترل شده، سیستم اتوماسیون ، مجوز ها و بهترین شیوه های مدیریت بهینه می شوند.

با توجه به کاربران خانگی و صنعتی، از طریق استفاده مناسب، درمانی، استفاده مجدد و نگهداری از آب، می توانید در یک حلقه بسته باقی بمانید تا پتانسیل کامل آن به دست آید. بهبود زیر ساخت های آب، به ویژه در مناطق شهری و تولیدی، می تواند نشت آب را به محیط زیست کاهش دهد. کشورهای صنعتی می توانند از این ابتکارات سود بیشتری کسب کنند.

سرمایه گذاری در این صنعت و اقتصاد

با سرمایه گذاری در مخازن بالای رودخانه و مدیریت حوضه، استخراج آب تا حدی کاهش می یابد. علاوه بر این، برداشت باران فرسایش، آلودگی و حجم آب موجود را کاهش می دهد. در مورد هدر رفت ها، مقررات جداسازی منبع فاضلاب صنعتی و خانگی، هزینه های پایین رودخانه را کاهش می دهد. با استفاده از الگوی اقتصاد دایره ای ، می توان فاضلاب را به عنوان منبع تصفیه کرد و اجزای با ارزش مانند مواد معدنی ، مواد شیمیایی و مواد مغذی قابل بازیافت باشند. تجاری سازی این محصولات بازیافت شده و ایجاد بازارها، برای بازگرداندن منابع به سیستم مفید می باشد. انرژی بازیافت شده از فاضلاب و لجن و گندآب منجر به کاهش اثرات کربن می شود. همچنین، آب بازیافت شده را می توان برای بسیاری از اهداف مهم استفاده کرد.

نتایج اقتصاد چرخشی

به طور کلی ، برنامه های اقتصاد دایره ای می توانند آب ، محصولات مرتبط و خدمات را در چرخه های بسته مبادله کنند تا عمر آنها افزایش یابد و به بالاترین ارزش برسند. اینگونه ابتکارات می تواند مانع از هدر رفتن حلقه بسته سیستم آب شود زیرا تمام جریان ها به عنوان منبع در نظر گرفته می شوند. اقتصاد دایره ای آب مفاهیم پایان عمر منابع را از بین میبرد ، منابع بیشتری به دست می آورد ، ارزش خود را به روش های موجود آب اضافه می کند و راه حل های طولانی مدت ارائه می دهد.

نقش سیستم های مدیریتی در اقتصاد چرخشی

کشورهایی که زیرساخت های آب ضعیفی دارند، سیستم های مدیریتی در اجرای برنامه هایی از این دست ندارند ، در حالی که مناطقی که دارای زیرساخت های پایدار هستند می توانند سیستم های آب چرخشی را با موفقیت بیشتری بسازند. امور مالی ، اولویت های دولت ، فرهنگ و آگاهی از عوامل اصلی این جنبش هستند. صرف نظر از وسعت چالش ها ، انتقال به یک اقتصاد آب دایره ای چشم اندازهای دلگرم کننده ای برای حل مشکلات آب ارائه می دهد. که می تواند کمبود آب را به طور گسترده ای کاهش دهد ، مصرف منابع را کاهش دهد و فرصت هایی را برای افزایش فراوانی آب فراهم کند. با از بین بردن زباله های سمی و مواد ، تلاش برای پاکسازی و کاهش آلودگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. که اشتغال ، پس انداز هزینه و فرصت های اقتصادی بر مزایای آن افزوده است.

منابع

https://www.wateronline.com/

About the Author

shafapour@gmail.com

Related Post

Submit a Review

Display Name

ایمیل

Title

Message