دسته بندی ها
آب آشامیدنی و سلامتی کودکان

آب آشامیدنی و سلامتی کودکان

آب آشامیدنی و سلامتی کودکان یکی از موارد مهم در بخش سلامتی کودکان است. زیرا بخش عمده ای از تغذیه کودک را آب تشکیل می دهد.

آب آشامیدنی و سلامتی کودکان

کودکان بیشتر در معرض آلودگی های محیطی از جمله آب آشامیدنی هستند.

به طور کلی آلاینده های سمی موجود در آب آشامیدنی برای انسان خطرناک است، بخصوص در مورد کودکان. کودکان در مقایسه با بزرگسالان ، آب بیشتری را به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان می نوشند و در نتیجه بیشتر در معرض خطر آلودگی آب قرار می گیرند. آنها در برابر آلاینده های مضر آسیب پذیر هستند زیرا بدن آنها هنوز در حال رشد است و مواد شیمیایی سمی آسیب بیشتری به رشد اندام ها و بافت ها وارد می کنند.

آلاینده های آب

بعضی از آلاینده ها هنگامیکه کودکان در معرض آنها قرار می گیرند می توانند اثرات جبران ناپذیری در کودکی و حتی بزرگسالی بوجود بیاورند. اثرات ممکن است چندین دهه بعد از تولد کودک نمایان گردد. به طور کلی بر طبق آمار بدست آمده ۲۵۰ نوع آلودگی در آب وجود دارد:

۹۳ ماده شیمیایی مرتبط با سرطان.
۷۸ ماده شیمیایی مرتبط با مشکلات مغزی و سیستم عصبی.
۶۳ آلودگی که می تواند به رشد جنین یا کودک خردسال آسیب برساند.
۳۸ آلاینده مرتبط با مشکلات باروری انسان و حداقل ۴۵ آلاینده مرتبط با اختلال هورمون در آب آشامیدنی شهری وجود دارد.

 

آب آشامیدنی و شیرخشک  کودکان شیرخوار

آلودگی آب مخصوصاً در مورد شیرخوارانی که از شیر خشک تغذیه می کنند ، نگران کننده تر است. کودک شیرخواری که از طریق شیر خشک تغذیه می کند، به علت مخلوط شدن شیر خشک با آب، بیشترین مقدار آب را در اندازه کوچک خود می نوشد. آب آشامیدنی تقریبا ۸۵ درصد از رژیم غذایی کودک را شامل می شود. دوره ای که کودک شیر خشک استفاده می کند معمولا ۴ تا ۶ ماه اول زندگی کودک است. بعد از آن والدین از مکمل های غذایی استفاده می کنند.

پنج آلاینده وجود دارد که باید مراقب آنها باشید

در اینجا پنج آلاینده مهم را که در سلامتی کودک تاثیر زیادی دارند، معرفی شده است.

  • تاثیر مخرب سرب (کاهش IQ و آسیب به مغز و سیستم اعصاب )

سرب به ویژه در دوران بارداری و اوایل کودکی مضر است. لوله های سربی لوله کشی های قدیمی آب از علل وجود سرب در آب آشامیدنی هستند و رنگ ها ، خاک و گرد و غبار خانگی هم در معرض وجود سرب  می باشند.

برای محافظت از مغز کودکان و جلوگیری از کاهش ضریب هوشی ، بهداشت عمومی، کمتر از ۰٫۲ میلی لیتر سرب در آب آشامیدنی را تعیین کرده است. اگر باردار هستید و فرزندان خردسال دارید ، آب آشامیدنی خود را برای اندازه گیری میزان سرب آزمایش کنید.

 

  • تاثیر مخرب نیترات (افزایش ریسک ابتلا به سرطان و نقص مادرزادی)

سطح نیترات در آب آشامیدنی نباید بیش از ۵ ppm باشد ، بر اساس شواهد موجود که نشان میدهد نیترات باعث ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری می شود و می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.  نیترات اگر بیش از ۱۰ میلی گرم در لیترباشد، توانایی خون در حمل اکسیژن را مسدود می کند، که می تواند به شدت به نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند، آسیب برساند.

 

  • تاثیر مخرب آترازین (افزایش ریسک تولد نوزاد زودرس و اختلال در هورمون و آسیب به سیستم تولید مثل)

متاسفانه آترازین یا علف کش که به اختلال هرمون مربوط می شود در منابع آب آشامیدنی نزدیک منابع کشاورزی یافت می شود.

در مناطق کشاورزی ، آترازین و نیترات غالباً در آب آشامیدنی در کنارهم قرار دارند و مخلوط مواد شیمیایی می تواند اثر دوبرابر داشته باشد. محققان از ارتباط آماری معنی داری بین حضور آترازین در آب آشامیدنی و زایمان زودرس خبر دادند. همان تیم تحقیقاتی دریافتند که با حضور همزمان نیترات اثر آترازین، ممکن است تشدید شود.

 

  • تاثیر مخرب منگنز (کاهش IQ، تغییر در رفتار و آسیب به سیستم عصبی)

منگنز یک فلز طبیعی است که در مواد غذایی و آب یافت می شود و ممکن است به مکمل های غذایی اضافه شود. از سنگ و خاک به آب آشامیدنی وارد می شود. مطالعات اخیر نمرات ضریب هوشی پایین و نمرات عملکرد کلامی و رفتاری پایین را در کودکانی که در مناطقی با غلظت های بالاتر منگنز در آب زندگی می کنند نشان می دهد. دانشمندان از این قضیه تعجب می کنند که منگنز نیز به طور طبیعی در مواد غذایی اتفاق می افتد ، اما برای سلامتی مضر نیست. اما در مورد آب قضیه فرق می کند و برای سلامتی مضر است.

 

  • تاثیر مخرب فلوراید (آسیب به دندان)

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گویند اگر شیر خشک شیرخوار با آب فلوراید دار مخلوط شود ، دندانهای کودک تحت تأثیر فلوروز دندان قرار می گیرند ، که با علایم لکه های سفید روی دندان ها ظاهر می شود.

 

منایع :

https://www.ewg.org/

 

About the Author

shafapour@gmail.com

Related Post

Submit a Review

Display Name

ایمیل

Title

Message